Butiksinredning och varumärke

Förutom att kunna sin produkt, känna sina kunder så behöver produkterna
en bas som skapar förtroende, lust och behov. Varumärket spelar här en viktig roll.
Men vad utöver logotypen är då varumärke?

Sneakers_Apparel_Halmstad_3_

Vi ser det som:

  1. Grafisk framtoning, dvs logotyp, färger, uttryckssätt i bild, färg och form. Allt det som bildar en visuell identitet.
  2. Förpackning. Här finns det mycket mer än påse och paket. I vilket sammanhang visas och säljs just den här produkten upp? Prislappen är kanske den främsta förpackaren av varumärket.
  3. Butiksinredningen kan lyfta, rama in eller sänka ett varumärke. Det är ofta genom just butiksinredning som hela imagen för varumärket förstärks och kommuniceras.
  4. Gängse uppfattning hos influencers, förståsigpåare och den större allmänheten och kanske även de närmaste omkring en. Vad de anser avgör värdet av varumärket så det gäller att definiera och vårda sitt varumärke noggrant.

Så hur positionerar du din produkt i butiken?

Om du går in i en butik som är överöst med produkter, hur uppfattar du prisnivån då? Och om det bara finns en eller två produkter på en hel vägg trots att det skulle kunna få plats 50 eller 100? En enkel tumregel är att om en butik har färre än 5 produkter per kvadratmeter så är det till en butik i lyxsegmentet man kommit. Tänk Louis Vuitton eller Hermès. Är det däremot långt över 25 produkter per kvadratmeter då är det troligen på Primark eller Gekås du befinner dig. Du har m a o definierat för kunden vilken prisnivå du vill framstå ni erbjuder genom blotta volymexponeringen. Oavsett vad du investerat i butiksinredningen. Det betyder inte att den är obetydlig. Tvärtom.

Hur kommunicera med konsumenterna?

Butiksinredningen hjälper dig att kommunicera ditt varumärke med kunden genom vad den möjliggör samt genom sin design. En påkostad butik där produkterna nästan spelar andra fiolen kan skapa en exklusivitet för varumärket. Hollister och Abercrombie & Fitch är ypperliga exempel på sådana.

De appellerar till så många sinnen som möjligt. Musik och havsbrus för hörseln. Den egna parfymdoften är mycket påtaglig (för påtaglig?). Synupplevelsen är både distinkt och unik. Bägge (de har faktiskt samma ägare) arbetar med ljus eller rättare sagt med avsaknaden av ljus. De vågar använda mörkret för att med spotlights få sina produkter att stå ut. Belysning är ett redskap som i många fall inte utnyttjas tillräckligt eller korrekt.

Att våga låta bli att belysa allt och ha det ljust är en utmaning. Men tänk på en livsmedelsaffär du trivs att vistas i (försök att bortse från den trevliga personalen nu). Det har blivit en trend de senaste åren att arbeta med spotlights, inte minst bland frukt och grönt. Otaliga är de bevis som visar att om man sätter en spotlight på apelsinerna så ökar försäljningen av dem och när den flyttas till bananerna så flyttas också försäljningen.

Då är det lätt att lockas att sätta ljus på allt men då blir det bara en ljusmatta som inte lockar någon någonstans. Spotlighten hjälper ju till att leda, att prioritera. Vi människor dras till ljus och här finns mycket kunskap att hämta. Kunskap som vi med våra leverantörer besitter. Om färgtemperatur, ljusstyrka, ljusvinklar och så mycket mer. Men det ska vi inte gå in på här och nu.

Vad ingår mer i butiksinredning?

Låt oss börja från ett tomt rum. Alla förutsättningar typ el, värme, kyla, vatten och avlopp bortser vi ifrån nu. Det är det vi kallar Whitebox. När den är färdig efter de ritningar som gjorts så behöver vi väggar. Väggar att fästa inredning mot eller på. Det finns ett antal olika hyllsystem att utgå ifrån. Ofta vill man undvika att ha allt för många fästpunkter i väggarna och då kan spårpaneler eller andra hyllsystem vara praktiska. På dessa kan man fästa eller hänga diverse olika tillbehör som spjut av olika sorter, hyllor, korgar osv.

När det ändamålsenliga och varumärkesstärkande golvet lagts finns det en uppsjö olika möbler och uppställningsanordningar att välja på för sin produktpresentation. På hjul eller inte. Fast inredning eller inte. Har man EU-pallar med pallkragar så ger det en typ av signal medan om man har unika koffertar som utställningsyta ger det en annan. Olika typer av podier i alla dess storlekar och former tillhör den enorma gråskalan där emellan. En mer fast inredning på golvet kan vara gondoler. Låter kanske mer romantiskt än vad de ibland ger intryck av men de flyter som fristående båtar på det hav vi kallar butikens golv med möjlighet till exponering av produkter på sina bägge långsidor och ofta på sina kortsidor med. Att de nyttjar samma system som hyllsystemen utmed väggarna gör dem effektiva utan att förta något av varumärket.

Men kläder lägger vi oftast inte på podier eller i gondoler. Dem hänger vi på olika ställ. Även här finns en uppsjö olika varianter med en, två, tre, fyra armar eller runda klädställningar.

Materialvalet av butiksinredningen har också en effekt på varumärket.

Ecco’s flaggskeppsbutik på Ströget ville visa sin koppling till naturen genom läderpaneler och en kassadisk av riktig drivved. National Geographic ville också visa sitt engagemang för planeten genom att ha bambu som primärt material. Bambu har en mycket snabb återväxt och hotar inte regnskogarna.

Hållbarhet är något vi på Omni-Retail värnar. Utvecklingen mot ett hållbarare samhälle pågår och efterfrågan på hållbarhet ökar konstant från alla håll. Med LED-belysning drar butikerna mindre elektricitet både direkt och indirekt. Direkt genom högre effektivitet och därmed lägre förbrukning, Indirekt genom att energin skapar mer ljus och mindre värme vilket leder till mindre behov av kylning. Vi ser ständigt över materialval och har slutat leverera kromade produkter. Förzinkade har en mindre påverkan och kan ändå ge en liknande konsumentupplevelse.

Butiksinredningen är starkt påverkande av varumärket. Genom val av design och materialval hjälper du din kund att lätt förstå vad just ditt varumärke står för och kan göra ett mer upplyst val.