Vad krävs för en obemannad butik?

Obemannade butiker - skärgårdsidyll


Låt oss börja med de marknadsmässiga förutsättningarna. Som med allt annat måste det finnas en efterfrågan på det som skall säljas. Men den efterfrågan kan ibland inte generera tillräcklig täckning åt de kostnader som är förknippade med utbudet. Då kan man se till vilka kostnader som kan kapas för att ändå ge kunden det den vill ha. Exempel på kunder kan vara de som bor långt ifrån någon större tätort där kundunderlaget blir för litet för en butik med personal. För personal och lokalhyra är de stora fasta avgifterna man har att ta hänsyn till som affärsidkare.

En obemannad butik möjliggör med andra ord service till fler orter och platser.

Obemannade butiker - kiosk

Den flexibilitet som de koncept Omni-Retail erbjuder har gör också att besparingar kan göras avseende lokalhyra. Vi kan erbjuda paketlösningar i form av inredda, isolerade och skräddarsydda 20 eller 40 fots containers vilka kan placeras mycket flexibelt och också enkelt flyttas om så behövs. Vi har också paketlösningar där vi kan leverera allt utom just rummet. Det passar för den som vill ha egen försäljning i ett garage, egen stuga osv.

Så vad är det då som man behöver för att butiken skall kunna sköta sig självt?

Obemannad butik - träningsgym


För det första måste kunden kunna komma in i butiken och då på ett säkert och tryggt sätt för alla parter. Här har vi entrésystem som innebär att kunden identifierar sig. På så sätt har vi koll på vilka som rör sig inne i butiken.

Obemannade butiker - lås
Obemannad butik - butiksinredning



Väl inne behöver dina varor exponeras. Butiksinredning som är optimerat för dina varor. Är det varor som inte är temperaturberoende så har vi hyllsystem med möjlighet att lägga och hänga varor eller golvställ av olika sorter. Vi kommer tillsammans överens om vad som är optimalt för just din butik. Har du dryck eller mat som behöver kyl eller frys har vi också sådana av olika storlek att erbjuda.



När kunden tagit vad den vill ha går hen till en scanningstation och läser in alla varorna. Eftersom det är obemannat är det också kontantlöst. Här finns flera olika betalningslösningar att välja på. Det kan vara betalkort, swisch eller vad framtiden eller du vill att vi ska använda. Efter godkänd betalning erhålles en kod för utpassage. Butiken är ju låst kontinuerligt och öppnas bara till de som identifierat sig.

Obemannad butik - betalningsstation
Obemannad butik - kommunikationssystem

Säkerhet. Ett nog så viktigt område för såväl varors som kunders väl och ve genom rätt temperaturer och fuktighet samt brandsäkerhet. Vi har värme-, kyl- och ventilationssystem som noggrant övervakar detta. Vi har också kameror så att du dels kan se att allt står rätt till i din butik, dels som registrerar kundbeteende och därmed förebygger eventuellt snatteri.

Skulle kunden ha en fråga eller synpunkt och behöver komma i kontakt med dig finns ett kommunikationssystem med en knapp för uppkoppling till dig och vice versa.

Så det du behöver bistå med är varor och deras regelbundna påfyllnad, plats att sälja på samt elektricitet så kan du snart kan komma igång!

Summa summarum behöver du säkra 6 områden för att ha en fungerande obemannad butik:

1. En lokal. Det kan vara en befintlig lokal du vill nyttja eller så kan du hyra eller köpa en flyttbar, typ förberedd container.

2. Butiksinredning som exponerar dina produkter och förvarar dem på ett lämpligt sätt beroende på temperaturkrav mm.

3. System för identifiering av den som vill komma in i lokalen för att handla.

4. Ett enkelt och säkert låssystem som lätt kan öppnas då identiteten är fastställd.

5. Scanningsystem av de varor kunden avser köpa.

6. Betallösning. Kort, swish, app, ... Här fortsätter utvecklingen men trygga system finns idag att tillgå.